|
Aansprekende teksten
Op het web maak je teksten op een andere manier dan in geschrift. Het kost mensen 25% meer tijd om van...
...een scherm te lezen waardoor ze globaal lezen en stukjes steeds overslaan. Teksten worden in de zogenaamde F-vorm gelezen; het bovenste deel het meest, het onderste het minst. Daarnaast houden mensen klikken en scrollen.
De opbouw van een webtekst kan met die van een krantenartikel worden vergeleken; het belangrijkste bovenaan (wat het belangrijkst is, hangt af van je doelgroep). Daarna volgt achtergrondinformatie en als laatst de details.
Waar let je op bij de vorm:
- Spreek de lezer direct aan
- Richt op directe voordelen voor de klant
- Creëer herkenbare situaties voor de lezer
- Vermijd omslachtig taalgebruik:
- Pas op met zullen, worden, kunnen, willen
- Wissel korte en lange zinnen af
- Formuleer positief:
- ipv we zijn gesloten om.., we zijn open tot..
- Wees specifiek en concreet
- Gebruik per alinea 4-5 regels (max. 75 woorden)
- Zet een witregel tussen elke alinea
- Maak lijstjes, daar houden mensen van
- Gebruik automatische bullets of nummering (SEO)
- Zorg voor gelijkvormigheid in het lijstje
- Maak links en zorg voor goede linktekst (SEO)
- Getallen en tekens vallen op
Waar let je op bij de kop:
- Schrijf eerst de tekst
- Bepaal je doel en doelgroep
- Gebruik een aanwijzend voornaamwoord
- Stel een vraag
- Gebruik kernwoorden
- Maak nieuwsgierig
Korter is krachtiger als het gaat om webteksten en schrappen is een kunst!
|